Dag 3 - Dachau

Den tredje dagen i Tyskland åkte vi in till centrala München för att möta upp en guide som skulle ta oss + en massa andra till konsentrationslägret Dachau. Självklart agerade jag turist till 1000, likaså som alla andra med kamerorna i högsta hugg.
 
 
 
Detta var själva "dörren" till lägret. Det här över betydde typ "arbete ger frihet". Tyskaläsande personer, snälla hata mig inte om jag har fel, men google translate ville tyvärr inte hjälpa mig med detta... 
 
 
Barackerna som var anpassade till 200 pers. Istället låg där 1000 pers, vilket betydde att 5 personer delade på en jätteliten enkelsäng. Hemskt.
 
 
På dessa "stenblock" stod det en gång ännu fler baracker. Jag tror det var 32 stycken. Så det skulle varit ungefär 6 400 fångar på lägret, men det var 32 000.
 
 
Här var en annan sorts barack där det var som små rum istället.
 
 
Första bilden är samma korridor som bilderna över. Andra bilden är en fånges kläder, jag vet inte hur många gånger jag försökte ta denna bild utan att jag själv kom med, haha.
 
 
Gaskammaren & brännaren.
 
 
Lägret var så sjukt stort, vi gick en tur på 4 timmar och vi hann ändå inte se hela. Eftersom dom fräshat upp stället så mycket för att det ska hålla, var det lite svårt att få till sig att det verkligen var så sjukt hemskt. Jag tror att man måste varit med för att förstå på riktigt hur det var.
 
Efter turen tog vi oss tillbaka in till stan och tog en redig shoppingrunda, tills jag nästan grät för att jag hade så fruktansvärt ont i min fot. Sen var det bara att ta en trappa ner under marken, leta upp rätt tåg & riktning och sedan åka tillbaka till hotellet för att vila huvud och fot!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: